Online kommunikációs csatornáid a COVID-19 idején 1. rész

Az látható, hogy a vállalkozások óriási változásra vannak kényszerítve az elmúlt és az elkövetkező időszakban, ami nagyban érinti az online kommunikációs stratégiát.
Egymastol-elszigetelten-megis-kozosen-lehet-dolgozni

Talán a jövőben ezt az időszakot „koronavírus marketing” időszaknak fogják nevezni, mivel a változtatás jelenleg nem opció.

Ha feltesszük magunknak a kérdést, hogy mire van leginkább szükség ebben a frusztráló, idegtépő időszakban, amit a koronavírus hozott, akkor vállalkozói szerepben a kreatív gondolkodás a nyerő válasz.

A pánik egyelőre elmarad. Ezért persze tenni is kell, hogy így maradjon. Vállalkozóként különösen fontos, hogy higgadtan kommunikálj! ÉS vedd figyelembe, hogy a közönségedet mostanság a weben fogod elérni, ezért oda tereld a figyelmed! Korábbi cikkünkben az idei év online marketing trendjeiről írtunk, a jelenlegi helyzetet figyelembe véve érdemes lehet követni az abban leírtakat.

Az offline kommunikáció és a fizikai megjelenés háttérbe szorulásával nem szabad azt gondolni, hogy mindenki introvertálttá válik. Üzletemberként továbbra is dolgozni szeretnél, ezért tartanod kell a kapcsolatot az ügyfeleiddel, partnereiddel.

Ha eddig nem foglalkoztál különösebben az online kommunikációval, akkor bizony most ez a változásmenedzsmented egyik sarkalatos pontja kell, hogy legyen!

Vallalkozokent fontos a megfelelo online kommunikacios strategia kialakitasa
Jelen helyzetben a megfelelő online kommunikációs stratégia kialakítása a céged jövőjét is befolyásolhatja

A világ nagy cégei már bevezették a WFH-t (work from home) Amerikától Ázsiáig. Így egészen valószínű, hogy a jövő nagy gazdasági változásai közé beírhatjuk ezt a fajta munkavégzést is. Egyes prognózisok szerint ugyanannyira lesz bevett szokás a home office, mint az irodai munkavégzés. Magyarországon számtalan munkavállaló először fog belekóstolni az otthoni munkavégzés világába. Ezért egy vállalkozás vezetőjeként elengedhetetlen, hogy te magad is felkészült légy, hogy az alkalmazotta(i)d, vagy a partnereid számára se okozzon fejtörést az esetleges átállás.

Legyen szó a megrendelőidről, megbízóidról vagy a munkavállaló(i)dról, mindenki el fogja várni, hogy bármikor elérhető légy.

Ezért igyekeztünk összeszedni a legjobb online kommunikációs csatornákat a számodra. A következő részben pedig ajánlunk pár tippet az online hirdetéseid felfuttatására. Ha esetleg szeretnél a saját weboldaladra is több figyelmet fordítani (mert miért ne tennéd?), akkor pedig a harmadik részben erre is találsz néhány praktikát.

Az online kommunikacio szerves reszeve valik az uzleti eletnek is ezert a laptop elengedhetetlenne valik
Fontos, hogy személyes megjelenés nélkül is folyamatosan elérhető legyél

Ha most nem jelensz meg a világhálón, akkor szinte teljesen eltűnsz a Föld színéről. Kríziskommunikáció? Vagy válságkommunikáció? Nem, még nem feltétlenül kell szó szerint venni, de érdemes ezekhez hasonlóan gondolkodni. Mi szívesebben használjuk a változásmenedzsment kifejezést, amelyet 4 lépésre bontva tudsz meghatározni:

  • Analízis,
  • Körvonalazódás,
  • Tervezés,
  • Megvalósítás

(Ha szívesen olvasnál erről, akkor Neil Russel-Jones Változásmenedzsment című zsebkönyvét ajánljuk)

Az, hogy képes lesz-e a vállalkozásod megfelelően reagálni a most és a jövőben várható változásokra, a megfelelő tervezésen és felkészülésen múlik. Tervezd meg a teljes online kommunikációs stratégiádat, hogy a vállalkozásod könnyebben átvészelhesse ezeket a heteket, hónapokat! Vagy, hogy akár sikert kovácsolj a helyzetből!

Rendkívül fontos azonban megjegyezni, hogy nincs sok idő az alkalmazkodásra, azonnal kell cselekedni!

Szóval az online kommunikáció. Fő, hogy gyorsan kell válaszolni az ügyfeleknek és tényszerűen (ha valamiről nincs infónk: beszállítás időpontja, gyártás mikorra készül el stb. akkor azt el kell mondani, nincs mese). Ugyanis egyszer vége lesz ennek az őrületnek és a megítélésünk ezeken az apróságokon is múlhat, tehát az ígérgetés az egyik legrosszabb megoldás.

Fontos a megfelelo online kommunikacio
Tanulj meg jól kommunikálni online is!

Az egyik leglényegesebb, hogy megtaláld a megfelelő kommunikációs csatornád a partnereiddel, illetve az ügyfeleiddel. Igyekeztünk az általunk ismert legjobb alkalmazásokat/szoftvereket összeszedni. Így az alábbiak közül bármelyiket választod, az gyors és kényelmes megoldást jelenthet számodra. Természetesen léteznek ezeken kívül is lehetőségek, a lenti programok a saját tapasztalataink alapján lettek kiválogatva.

  • WhatsApp – Széles körben elterjedt alkalmazás, mely cégen belül, a munkatársakkal, partnerekkel való chatelésre is alkalmas, emellett a hétköznapi dolgaid is intézheted ezen keresztül.
  • Babelapp – A legfőbb erénye, hogy biztonságos, ezért leginkább a partnerekkel, üzletfelekkel való kommunikációra javasoljuk. 10 főig céges belső kommunikációs csoportot is létre lehet hozni ingyen.
  • Harvest – Ez egy komolyabb program, itt már munkaidőt is lehet mérni, ezért ezt inkább belső használatra alkalmas. Mi ezt még nem próbáltuk, de elég jó tutorialokat lehet hozzá találni.
  • Telegram – Ez is inkább csevegő alkalmazás, ezért a munkatársakkal való csevegésre tudjuk ajánlani, videokonferenciákra nem feltétlenül. Néhány ötletes megoldással elég széleskörű felhasználást nyújt.
  • Blue Colibri App – Egy magyar alkalmazás, amely a jelenlegi problémákat figyelembe véve ingyenessé tette az alkalmazás használatát. Széleskörű felhasználhatóságot biztosít, több funkciót nyújt, így ez az egyik amit javaslunk!
  • Zoom – Egy webinárium szoftver. Online megbeszélésekhez, videokonferenciákhoz javasoljuk, ahol azt szeretnénk, ha az arcunk is látható lenne. Ahhoz, hogy használni tudjuk, le kell tölteni a szoftvert, viszont egyszerű a használata. Mivel az iskolai távoktatásban is ezt használják, ezért jó megoldás lehetne, ellenben a szervereik nehezen kezelik a túlterhelést.
  • Viber – Leginkább a mobilhasználat közbeni csevegésekre használt alkalmazás, de jelen helyzetben a partnereinkkel is tarthatjuk itt a kapcsolatot.
  • Skype – a Microsoft alapú alkalmazás az elsők között volt az azonnali idejű üzenetváltás korszakában és a mai napig az egyik legelterjedtebb szoftver. Előnye, hogy ingyenes, könnyen kezelhető és megbízható.
  • Facebook Messenger – mindennapi életünk egyik meghatározó alkalmazása. A legnagyobb előnye, hogy mind asztali gépen, mind mobiltelefonon aktívan használhatja és használja is szinte tényleg mindenki. Az ügyfeleinkkel itt tarthatjuk a kapcsolatot, de szerződési-, illetve bizalmas információk átadását nem javasoljuk ezen a platformon!
Az internetes kommunikacio meginkabb alapvetove valik
Számos online kommunikációs szoftverrel tarthatod a kapcsolatot

Sok olyan munkahely/munkakör van, ami nem alkalmas mindegyik online kommunikációs csatorna használatára (gondolunk itt például a kamionsofőrökre, biztonsági őrökre, vagy a takarítószemélyzetre). Ezért mindenkinek meg kell keresnie a számára megfelelő megoldást.

Azonban a fent felsorolt lehetőségek közül minden vállalkozási forma hasznosítani tudja valamelyiket.

És legyen itt még néhány érdekesség is a világból, hogy lásd, a nagy cégek milyen módon igyekeznek/tudnak ügyfeleket szerezni. Vagy épp megtartani az online világ és a vírus térhódítása idején. Illetve milyen intézkedéseket hoznak a kuncsaftjaik érdekében:

  • A TikTok februárban elérte a 113 millió letöltést, ezzel a legnagyobb letöltési számot produkálva története során.
  • A new yorki Metropolitan Opera online streamen közvetíti az előadásait ingyenesen, hogy ne veszítse el a közönségét.
  • A Balance App meditációs alkalmazás 1 éves ingyenes használatot biztosít mindenkinek, aki igényt tart rá.
  • A Pokémon Go nevű alkalmazás igyekszik rávenni az embereket arra, hogy minél kevesebbet menjenek a szabadba (holott a játék egyik lényege az lenne, hogy minél többet sétáljunk).
  • A Zoom alkalmazás vezetője, Eric Yuan ingyen bocsájtotta egyes amerikai iskolák rendelkezésére a szoftvert.
  • A Bing egy aktív térképen tette követhetővé, hogyan is alakul a COVID-19 terjedése a világon.
  • A Microsoft és az Apple is csak online követhető formában fogja megtartani az éves legnagyobb rendezvényeiket, a Microsoft Build-et és a WWDC-t, míg a Google egyenesen törölte az I/O-t.

Ha úgy véled, hogy nem fogsz egyedül boldogulni, akkor ne félj segítséget kérni szakembertől! A mostani helyzetben mindenkinek az elsőszámú célja az életben maradás. Hozzáértés nélkül belevágni most nem számít helyes döntésnek. Kérj konzultációt, nézzük meg együtt, hogy mit tehetünk ÉRTED!

Oszd meg Te is, ha tetszett!

További bejegyzések:

Amennyiben szeretnél értesülni további cikkekről a témában, iratkozz fel hírlevelünkre  email címed megadásával: