Az alábbi cikkben erről olvashatsz. Hoztam 11 trendet, ami az előző évet tekintve, az idén meghatározó lehet az online marketing számos területén. Ha elolvastad a korábbi cikkünket az online jelenlétről, akkor az alábbi trendek szerint tovább alakíthatod a webes megjelenésed.
Az első online marketing eszköz, a videós elérések.
Sokan vélekednek úgy, hogy a videós megosztások jó kapcsolódási pontot jelentenek az emberek közt, és ez az oka, ami miatt sokan használják is ezt a megoldást. Te viszont gondolkozz ennél szélesebb koncepcióban! A közösségi média marketing már nemcsak a hirdetések vásárlásában merül ki, ennél jóval szélesebb körben is lehet – és kell is – gondolkodni.
Szinte mindenki készít videós tartalmat, amivel igyekeznek feldobni az online marketingjüket, de mit tegyél Te, hogy mégis többet nyújts a versenytársaidnál? Készíts olyan videókat, amik minden platformon remekül működnek! Szóval csinálj olyan kisfilmeket, amiket bármilyen online felületre töltesz fel (legyen az közösségi média: Instagram, Facebook, stb. vagy videó megosztó oldalak: Youtube, Vimeo), nem lógnak ki sem tartalmilag, sem hosszban! Hosszú távon nagyobb elköteleződést tapasztalhatsz. És ha élőben is közvetítesz, hasonló leszel, mint egy tv csatorna. Erre akár úgy is gondolhatsz, mint a saját influencer marketing eszközödre. Arra viszont kiemelten figyelj, hogy egy élő videóban milyen kijelentéseket teszel. Ezért mindig legyen egy előre megszabott témád, amelyre építed a bejelentkezéseid!
A Youtube és a Facebook is kötött már néhány sportcsatornával közvetítési szerződést. Tehát láthatod, a nagy cégek is felismerték, az élő közvetítés online marketing eszközként is funkcionál. Ezek a cégek gyakorlatilag a TV szolgáltatókkal keltek versenyre. Ha ezt az utat követed, és a videóid mellett havi 1 élő közvetítést is bekapcsolsz, akkor láthatóan nagyobb lesz az eléréseid száma, és szélesebb körben tudsz majd terjedni, mint egyéb esetben. Összességében a saját influencer marketing tevékenységed részeként is tekinthetsz a videós tartalmak megosztása alatt.
A második online marketing eszköz, ami követendő a közösségi média marketingben. A rövid oktató jellegű, interaktív tartalom.
Például a rövid infografikák. Az infografikák nem túl hosszú, de látványos tartalmak, amelyeket több oldalon keresztül görgetni kell, miközben kifejted az álláspontodat, vagy szemléltetsz velük valamit. Jó példák erre az üzleti Instagram oldalak, a közösségi média marketing egyik zászlóshajója Magyarországon és globálisan egyaránt.
Mivel az Instagram célja alapvetően a vizuális content terjesztése, ezért okosan kell bánnod ezzel a megoldással. Az Instagramon lévő infografikák esetén azt láthatod, hogy olyan képeket tartalmaznak, amik javaslatokat mutatnak be, mit és hogyan csinálj. Mint például hogyan legyen több követőd az Instagramon, vagy a Youtube-on. Mindezt úgy, hogy jobbra kell húznod a képes tartalmakat, mivel egy oldalon csak egy-egy rövid információ szerepel. Minden képen csak 1 mondatot találhatsz arról, hogyan maxolhatod a látogatottságod.
Ez nemcsak az Instagramon működik nagyon jól, de leginkább arra a platformra ajánljuk. Ha élsz ezzel a lehetőséggel, akkor ismét egy olyan elemmel bővíted az online marketing eszközök tárházát, amivel erősebb és jobb kommunikációt mutathatsz a vevőidnek. Mivel az influencer marketing fő platformja az Instagram, ezért immáron azok a vállalatok is aktívan használják ezt a felületet, akik nagy mennyiségben szeretnének eladni (pl. Mol, Auchan, Biotech). Ha még nem használtál infografikát, akkor ezen a linken tudsz bővebben is tájékozódni. És hidd el, ha jól használod az ilyen jellegű tartalmat, akkor a látogatottságod százalékosan akár két számjegyű növekedést is mutathat!
A harmadik marketing trend, a mobileszközökön való keresés drasztikus növekedést produkál.
Ha keresőmarketinget is alkalmazol a vállalkozásod népszerűsítéséhez, akkor ezt a trendet kifejezetten neked ajánlom!
A mobilon való böngészés manapság folyamatosan egyre nagyobb szerepet kap.
Részben azért, mert manapság már egyre kisebb, kevesebb mobil adathasználattal több dolgot tudunk megnézni. Valamint a mobilszolgáltatók is egyre nagyobb internetcsomagokat kínálnak. Tehát alkalmazkodj ehhez a trendhez, és építs be a weboldaladba strukturált megjelöléseket, amik segítenek a hangalapú kereséseknél jobb találati oldalt elérni.
A keresőmarketing szempontjából elengedhetetlen, hogy az oldalad mobilon is használható-e. Ha igen, akkor nagyobb organikus elérésre számíthatsz. Ha ezzel a digitális marketing eszközzel egészíted ki a közösségi média marketinged, akkor garantált a növekedés. De ne felejtsd el, a weboldalad legyen reszponzív, erről mindenképp győződj meg! 2019-ben az internetes keresések 62%-a mobiltelefonról lett indítva. Ezért az online marketinged megtervezésekor, vedd figyelembe a mobilhasználati tényezőket! További infók:
- 2020-ban az okostelefont használók száma globálisan várhatóan eléri a 2,87 milliárdot
- 2022-re a mobiladat forgalom globális szinten elérheti a 77,5 exabájtot havonta (2019-ben ez a szám 30 exabájt, ebből Kelet- Közép Európa 3,12 exabájtot használt fel)
- A The Manifest statisztikája szerint az emberek 49%-a naponta több mint 10 alkalommal nyit meg valamilyen alkalmazást a telefonján
Láthatod tehát a statisztikai mutatókból, hogy a mobilos böngészésre energiát kell fordítanod és az internetes megjelenésedet alakítsd mobilbaráttá!
A negyedik online marketing eszköz, az influencer marketing.
Bár a különböző weboldalak eltérő véleményen vannak, én inkább azzal értek egyet, hogy a közeljövőben ez a tevékenység csökkenő népszerűségi mutatókat fog hozni. Az influencer „szakma” társadalmi megítélése is csökken, emiatt ne gondolkodj nagy összegek ráfordításában, a digitális marketing büdzséd tervezésekor! Lehetséges, hogy aki ma népszerű, holnapra már korántsem lesz az (lásd Update Norbi és az élő videó esetét). Így nagy kockázatot vállalsz, ha egy influencernek pénzt adsz a termékeid reklámozására. Persze meg lehet próbálkozni velük, de gondos utánajárást igényel a dolog. És fontos, hogy az adott influencer valóban minőségi tartalmat állítson elő, amivel te is egyetértesz, azonosulsz. Ez segíthet, hogy növeld az eladásaid az influencer marketing segítségével. Továbbá alkalmas a Google hirdetés, vagy a Facebook hirdetés kampányaid megtámogatására más jellegű akcióval.
Egyes szakoldalak szerint, mint a Single Grain, az influencer marketing növekedni fog. Azonban a cikkük alapján is jól látszik, gyökeres változások fognak végbemenni ezen a területen. Amit ki lehet emelni ezek közül, hogy a mesterséges intelligencia sokat segíthet neked megfelelő influencert találni (vagy épp maga az MI lesz az influencered?), aki valóban hozzájárulhat a vállalkozásod fellendítéséhez.
Az ötödik trend, a chatbotok térhódítása.
Hiszen ez a jövő! A mesterséges intelligencián alapuló technológiát felhasználva egyszerű üzeneteket küldhetsz azonnal, a vásárlóid számára, éjjel-nappal.
Kutatások szerint már az idei évben drámai növekedésnek fog indulni a chatbotok használata a nagyvállalatoknál. Köszönhetően, hogy a cégek menedzsmentjei a hatékony válaszadást és a gyors reakcióidőt is kiemelten kezelik a „customer service” világában. Ami pedig megjegyzendő, hogy a statisztikák szerint az ügyfelek is vevők erre a technológiai újításra. Egyelőre az eszköz még nem teljesen kiforrott és jelenleg a tudomány ott tart, hogy az ügyfelek egyszerű kérdéseket tehetnek fel a chatbotoknak. Azonban mint minden műszaki újítás, ez is fejlődik. Például a Juniper Research előremutatása alapján 2023-ra a chatbotokglobálisan 439 millió $ megtakarítást jelentenek azoknak a cégeknek, akik használják/használni fogják.
Továbbá az érezhető, a vásárlók is kifejezetten fogékonyak rá. Hiszen amellett, hogy a hét bármely napján és a nap bármelyik órájában elérhető azonnali szolgáltatást kapnak, teljes vásárlási-, szerződési előzményeket tudakolhatnak meg. És a chatbotok soha nem veszítik el a türelmüket sem. Ez azt jelenti, hogy olyan kiemelkedő szolgáltatást nyújthatsz az ügyfelednek, amihez nem szükséges külön személyzetet fenntartani. Így összpontosíthatsz a számodra igazán fontos dolgokra. A webshop marketing koncepciód szempontjából olyan lehetőség, amit a vevőid nem feltétlenül érezhetnek marketing eszköznek.
Magyarországon olyan nagyvállalatok alkalmazzák már a chatbotot, mint az Extreme Digital, vagy az Aldi. De a Viberen és a Facebook Messengeren is található több funkcionális chatbot alkalmazás. Ha webshopot üzemeltetsz, mindenképpen szánd rá az időt és az energiát arra, hogy beépíted az online marketing koncepciódba.
Hatodik online marketing eszköz a felhasználó által generált tartalom (UGC – User Generated Content).
A UGC pontos jelentését a médiapédia írja le. Bár nem új keletű dologról van szó, inkább arról, hogy 2020-ban ezt a kifejezést is újra kell értelmezni a mai technológiára. Míg 30-40 éve azt tekintettük UGC-nek, amikor a szomszéd/barát/rokon javaslatára vettünk meg valamit, addig mára már ezt is implementálhatjuk a közösségi oldalakra. Tehát egy jó lehetőség azoknak a marketing szakembereknek, akik a Z generációt szeretnék megszólítani a közösségi média marketing eszközével. Például ösztönözheted arra a közönséged, osszanak meg hozzád köthető tartalmat! Persze üres szavak lennének, ha nem lenne meg az ösztönzés.
Például „ha megosztasz egy képet, amin éppen az én termékemet viseled/eszed/iszod/használod, akkor kedvezményesen vásárolhatsz!” – ismerős, ugye?
Magyarországon többek között a SIÓ csinált ilyen kampányt az Instagramon. A felhasználóknak egy rövid videót/fotót kellett feltölteniük #mutihogyrazod hashtag-gel és különböző dolgokat nyerhettek.
Ezzel a kampánystratégiával ismertté teheted a márkádat a fiatalok körében, hiszen az Instagram még mindig széles célpiacot jelenthet a számodra, szinte bármilyen szolgáltatás, vagy termék esetén. Az ajánlás még 2020-ban is meglehetően erős vásárlásösztönző. Mindemellett, egy ilyen kampánnyal kiválthatod az influencer marketinget és akár tartósan is a közösségi média marketinged részévé teheted.
A hetedik marketing trend, amit figyelembe kell venned: üzenetküldés a közösségi média oldalakon.
Ha azt gondolod, hogy az üzenetküldő applikációk csak arra vannak, hogy vicces emojikat küldj a barátaidnak, akkor vess egy pillantást az alábbi táblázatra:
Szóval a Facebook Messenger-t 1,3 milliárd ember használja a világon.
Havi szinten körülbelül 10 milliárd üzenetet váltanak az emberek egymás közt, illetve a cégekkel. A WhatsApp-on 1,6 milliárd felhasználó van és kb. 55 milliárd üzenet cserél gazdát napi szinten!
Miért ne lehetne ez is a közösségi média marketing eszközöd? A legtöbbet használt alkalmazások a világon (amiből 3 Magyarországon is a legnépszerűbbek közt van – bár régi cikk, valójában sok változás nem történt a piacon):
- Facebook Messenger
- Viber
- Line
- Telegram
- IMO
(Forrás: https://www.inc.com/larry-kim/the-top-7-messenger-apps-in-world.html)
Az emberek számottevő időt töltenek az appok használatával, és még többet töltenek a beszélgetéssel appokon keresztül. Ez lehetőséget ad számodra, hogy a vállalkozásod termékeit olyan piacon értékesítsd, ahol a legtöbbet lógnak az emberek, ha a telefonjukat használják. A közösségi média üzenetek rendkívül hasznosak az ügyfelekkel való azonnali kapcsolatfelvételben. Az ügyfél személyesnek érzi, ezzel pedig növelheted a vásárlói élményt. Továbbá kutatások is alátámasztják, a fogyasztók szívesebben térnek vissza olyan webhelyekre/oldalakra, ahol elérhető a live chat funkció is. Az élő csevegési funkciót az alábbi lehetőségekre ajánlottak:
- kapcsolatépítés,
- információ átadás,
- értékesítés növelése,
- eseményekről való tájékoztatás, emlékeztetés, invitálás,
- potenciális ügyfelek szerzése,
- támogatás és asszisztencia.
A nyolcadik online marketing eszköz, ami mellett nem mehetsz el, a vizuális keresés.
A vizuális keresés teljesen új szintre emeli az ügyfélélményt. Ez annyit tesz, hogy az emberek képek feltöltésével tudnak pontosabb keresési eredményeket elérni. Ha használod a keresőmarketinget, akkor remélhetőleg már hallottál erről és már használod is.
Persze nem csak a fenti megoldást választhatod, ha a vizuális keresés mellett döntesz, hiszen több cég is kifejlesztette a saját kép alapú keresőjét.
Pinterest lens
A Pinterest húzása nem mondható váratlannak, hiszen az oldal maga is képekre épül. A képkereső funkciója, hogy az app használói rákereshetnek egy-egy fotó alapján különböző termékekre és, hogy hol tudják azt megvásárolni. Vagy éppen hol találhatnak hasonló cuccokat. A bevezetése óta egyébként megsokszorozták a felhasználói kereséseiket. Egyszerű keresőmarketing eszköz, ugye? Persze ehhez kellett az is, hogy az adatbázisukba több mint 2 és fél milliárd otthoni- és divatcikk került feltöltésre. Így 600 milliónál is több keresést tudtak kiszolgálni. És persze folyamatos fejlesztések zajlanak a háttérben. Olyanok, mint:
- QR kódolvasó,
- Lens Your Look,
- Kooperáció a Samsunggal, hogy a legújabb okos telefonokon is könnyen használható és praktikus alkalmazást kaphassanak a vásárlók
- Shop The Look, ami az e-kereskedelem egy új szintjét jelentheti. Bővebben itt olvashatsz róla.
- Katalógus bevezetése a hirdetők számára, ami átláthatóbbá és könnyen kezelhetőbbé teszi a kereskedők oldalait. Ez lehetővé teszi, hogy a felhasználók még inkább személyre szabott ajánlatokat kaphassanak.
Google Lens
A Lens nem összekeverendő a Google feljebb említett általános képkeresőjével. Ez egy sokkal komplexebb termék, egy vizuális keresőmotor. Ez a kereső a telefonod kameráján keresztül ismeri fel a különböző objektumokat, tárgyakat vagy szövegeket. De mik ezek pontosan?
- Ruházati- és háztartási cikkek,
- Vonalkód,
- Névjegykártya,
- Könyv,
- Esemény, vagy szórólap,
- Nevezetesség, vagy múzeum,
- Festmény egy múzeumban,
- Növény- és állathatározó (jól jöhet egy erdei túra közben, ha beleszaladsz a csalánosba!),
- Fordító (az egyik leghasznosabb funkciója a Google Lens-ek).
A Google Lens mára lényegében azzá vált, amire eredetileg a Google Glass-t tervezték. Egy kiterjesztett virtuális valóság. A jövő elkezdődött, ugye?
CamFind
A CamFind applikáció is egy képekre alapozott kereső, amely világszerte elérhető. Nem sokban különbözik a Google Lens-től, de talán pontosabb, szélesebb körű találati listát tudunk ezzel az alkalmazással elérni. Ami pluszt jelenthet a fentiekhez képest, hogy itt össze lehet hasonlítani a termékek árait a különböző portálokról. Ez akkor lehet hasznos, ha kifejezetten vásárlási szándékkal keresünk rá valamire a fényképe alapján.
Bing Vizuális Kereső
A keresőmarketing versenyből természetesen nem maradhat ki a világ másik nagy keresője, így a Bing is beszállt a harcba. Amiben különbözik a többiektől, az a részletezhetőség. Például látsz egy képet, rajta átsétál egy lány a zebrán. Tetszik a kabátja? A Bing neked ebben tud segíteni, hiszen elvileg elég jó a háttérben dolgozó mesterséges intelligencia ahhoz, hogy a részleteket is felismerje. Így már mehetsz is a websopra és rendelheted is meg a méretedben a kabátot!
Ezek az eszközök abban az esetben lesznek fontosak, ha a közösségi média marketing számodra nem opció.
Kilencedik trend, a megvásárolható posztok, avagy más néven a közösségi média kereskedelem, vagy termékmegjelölések.
Erre a funkcióra elég régóta vártak a legnagyobb cégek, de te is kihasználhatod, ha webshop marketingre van szükséged.
A közösségi média kereskedelem, egyelőre leginkább az Instagramon érhető el. Ez lehetőséget nyújt, hogy egy adott posztban, vagy hirdetésben megjelenő terméket már közvetlenül megvásárolhass. Ha webshopot működtetsz, akkor ez az online marketing eszköz is meghatározó lehet számodra. Fentebb egyébként már hasonló dologról írtam a Shop The Look esetében. Azonban itt sokkal szeparáltabb közönséget érhetsz el, hiszen egy szűrt tábor látja az általad hirdetett terméket a követőid személyében. Az Instagramon 2019-ben indult el ez a funkció és a növekedése rohamosnak mondható. Mégis mi áll ennek a hátterében? Egyszerű!
Az Instagram a 2018-ban a 2. legtöbbet letöltött alkalmazás volt az Apple App Store-ban (bővebb statisztikát itt olvashatsz).
Tehát a statisztikák alapján az látszik, életképes dologról van szó a shoppable post-ok esetében.
Ami a célod lehet, az ügyfélszerzési folyamat rövidítése, illetve az út csökkentése, amit a klienseidnek végig kell járniuk, amíg eljutnak a tényleges vásárlásig. Ezzel pedig csökkenni fog az esélye, hogy a kuncsaftjaid menet közben elhagyják a vásárlási folyamatot. És nem kell hozzá nagykereskedőnek sem lenned, hogy aktív használója légy a shoppable post-oknak. Ha csak néhány terméked van, akkor is igénybe veheted ezt az online marketing eszközt, növelve az eladásaid arányát. Ha Shopify fiókon keresztül értékesítesz, akkor könnyen össze tudod kötni az Instagram fiókoddal és már indulhat is a kereskedés. Persze további beállítási procedúrák is képbe jöhetnek (például előfordulhat, hogy a Facebook-on üzleti fiókot szükséges létrehozni), de ennyire nem szeretnék most részletekbe menően elemezni a lehetőséget. Ezekkel tehát a tavalyi évben olyan funkcióval bővült a közösségi média marketing kollektívája, amivel az internetes kereskedőknek muszáj lesz számolni. Továbbá egy újabb lehetőség számukra, hogy az influencer marketingjüket bővítsék.
Tizedik online marketing eszköz, a generációs különbségek áthidalása.
Az új évtizedre nagy lendülettel lépnek be a fogyasztói társadalomba a Z generáció tagjai. Velük azonban már egészen más módon kell kommunikálni. Ők már a technológiai forradalom, az internet térhódítása, az okostelefonok elterjedése alatt váltak vásárlóképes fogyasztókká. Egyes források olyan ijesztő számokkal dobálóznak, mely szerint 2020-ban a fogyasztói társadalom mintegy 40%-át a századforduló után születettek teszik ki. Tehát az online marketing eszközeidet meg kell reformálni ennek megfelelően, ha ezt még nem tetted meg! Ez a generáció már jóval tudatosabban szűri a tartalmat, mint az idősebbek. Bár a piackutatók állítása szerint az Y- és a Z generáció között nem feltétlenül van nagy különbség, azt érdemes belátni, hogy idővel az utóbbi lesz a nagyobb vásárlóerő. Ezért érdemes már most megkezdened a kommunikációd hozzájuk igazítását.
Ha szeretnéd a Z generációt megcélozni az online marketingeddel, akkor ezeket a lépéseket vedd figyelembe:
- Légy hiteles! Mivel a Z generáció már az álhírek és a dezinformáció korszakában nőtt fel, ezért különösen érzékenyek a hitelességet illetően. Hidd el, ez a korosztály tökéletesen felkészült arra, hogy megszűrje a hiteles tartalmat! Mit tehetsz? Kerüld a túlzottan agresszív promóciót és törekedj az átláthatóságra!
- Felelj meg az adatvédelmi előírásoknak! A magánélet védelmével kapcsolatos aggodalmak különösen nagy hangsúlyt kapnak a Z generáció számára. Tartsd tiszteletben az adataikat! Ezzel többet érhetsz el, mintha felhasználnád azokat a saját céljaidra! (ezt az állítást általánosságban kell venni korosztálytól függetlenül! Jelen pontnál viszont arra próbáltam reflektálni, hogy a századfordulós fiataloknál ez még lényegesebb)
- Légy sokszínű! A legváltozatosabb generáció értékelni fogja, ha a tartalmaidat a diverzitás jellemzi. De a közösségi média marketing esetében ez egyébként is alap.
- Legyen humorérzéked! Az „ezredfordulósok[1]” után születettek az abszurdisták, akiknek a humorérzéke nem ismer kegyelmet és mindenhol keresik is azt. Ezért jobban teszed, ha te is megpróbálod szellemesen kezelni őket, különben hamar te leszel a vicc tárgya. Erre építhetsz közösségi média marketing tervet is!
[1] Millenials – az Y generáció
A tizenegyedik online marketing eszköz, amivel számolj, az intelligens hirdetési licitál
Az Emarketer 2019 februári adatai szerint, a hirdetési bevételeiket tekintve a Google (103,73 millió $) és a Facebook (67,37 millió $) állnak a világ tetején. 2020-ban a legjobb megtérülést ezen a piacon az okosabb hirdetési ajánlattételi lehetőség jelentheti. Ha a cégedet most tervezed online megjelentetni, akkor ezt a lehetőséget kell körbejárnod a Google hirdetés tervezésekor. Bár a hirdetési licit nem tegnap jelent meg a piacon, mindkét nagy cég igyekszik folyamatosan fejleszteni az elérhető lehetőségeken. A Google például nemrégiben vezette be a „smart bidding ad” nevű funkcióját, amelyet egy okosabb automatizált licitálási folyamat jellemez, hogy az adott versenyen a lehető legjobb nyerje el a hirdetési felületet. Így számos ajánlattételi stratégiád van a megfelelő hirdetést megszerzésére, például a cél-CPA, cél-ROAS, a konverziós érték maximalizálása, vagy az intelligens CPC.
Láthatod tehát, az új évtized temérdek lehetőséggel kecsegtet, hogy a vállalkozásod online marketingjét fellendítsd (ha még nem kezdtél hozzá, akkor itt kapsz segítséget). Ha a közösségi média marketing pipa, keresőmarketing pipa, Google Ads hirdetések pipa, akkor sem dőlhetsz teljesen hátra. Mert ezek az online marketing eszközök szinte naponta bővülnek valami újdonsággal. Mindazonáltal tudnod kell jól kihasználni ezeket a lehetőségeket. Ha nem vagy biztos benne, hogy mindezekkel meg tudsz birkózni (vagy ha már most sem igazodsz ki tökéletesen), akkor jobb, ha szakemberhez fordulsz. Keress fel minket bátran a lenti ajánlatkérés gomb segítségével. Mi segíteni szeretnénk Neked kiigazodni az online marketing változásai között.