A SEO egy mozaikszó, az angol search engine optimization szavakból lett összefésülve, a magyar keresőoptimalizálás eredeti megfelelője. A weboldalad keresőmotorokban való megjelenésének javítását hivatott elősegíteni, amivel aztán a keresőoldalak találati listáján is előrébb kerülhet az oldal. Mindezt organikus, azaz nem fizetett formában.
A honlap keresőoptimalizálás olyan, mint amikor LEGO-ból építesz valamit.
Rengeteg apróságot kell a helyére tenned ahhoz, hogy végül egy komplex, látványos és használható dolgot kapj! Minden egyes építőkockának külön funkciója van, ezért kiemelten fontos, hogy a legapróbb részletekig figyelj! Most szeretnék veled megosztani néhány tippet, amivel a honlapod megfelelhet a SEO szempontoknak. Amivel aztán előretörhetsz a keresők találati listájában.
1. tipp, a feltérképezhetőség!
A keresőoptimalizálás már az előmunkánál elkezdődik és nem is áll meg annál a pontnál, amikor élesíted a honlapod. De ha elindulsz az online világ felé, akkor mit gondolsz, mi az első lépés? Egy weboldal készítésekor nyilván kiemelt figyelmet fordítunk a designra, hiszen az első benyomást a látványvilág adja a látogatónak. Erre egy egész iparág szakosodott, szinte biztosan találkoztál már UX Designerrel, de az tuti, hogy hallottál már róluk. Ők kifejezetten abból élnek, hogy olyan weboldalakat terveznek, amelyek maximálisan kiszolgálják az ügyfélélményt. De nem feltétlenül foglalkoznak keresőoptimalizálással is.
Azt tudnod kell, a webes keresőmotorok vizsgálatakor a webdesign nem az egyetlen és elsődleges szempont. Hiszen a Google, a Bing, vagy a Yahoo keresőrobotjai a szövegek, a képek és egyéb apró oldalbeállítások szerint tudják besorolni az oldalt egy-egy kategóriába. Ezek lesznek aztán azok a tényezők, amelyek alapján elhelyezik a weblapod a keresőoldalakon.
Tehát a robotok vizsgálnak, különböző rangsorokat állítanak fel és te ezeknek köszönheted a helyezésed.
Azért írtam az oldal feltérképezhetőséget elsőnek, mert a weboldal készítéskor ennek az első lépések között kell szerepelnie. Rengeteg időt spórolhatsz meg, ha már a legelején elvégzed a szükséges kódok beépítését és a Google is mihamarabb „lássa meg” a honlapod. Tehát figyelj arra, hogy a design, a szövegírás, és az oldal indexáló kódja is megfelelően integrálva legyenek az oldaladon. És még egy dolog. A sebesség. 2020-at írunk, és a technikai fejlődés már szinte követhetetlen tempóban robog előre. Ezzel együtt pedig az emberek is felgyorsultak és utálnak várni. Neked ehhez a trendhez (is) igazodnod kell, így elengedhetetlen, hogy az oldalad betöltési sebessége szélvészgyors legyen.
Ja, és még valami. Légy reszponzív, azaz mobilbarát! Ennek már magától értetődőnek kell(ene) lennie, mivel a statisztikák is azt mutatják, ma már jóval több keresést indítanak az emberek mobilról, mint asztali PC-ről. Mégis mennyi oldalt találok nap, mint nap, ami egyszerűen szörnyű, ha mobilon nézem. Biztos vagyok benne, bármire is van szükséged, már rákerestél mobilon is. Kisvállalkozásoknál ez pedig létfontosságú kérdéskör.
Tehát ebben a pontban azokat a lépéseket olvashatod, amiket első körben vizsgálj meg! A weboldalad technikai beállításait: az indexálást, a designt/a felhasználói élményt, az oldal sebességét és a reszponzivitást. Ezek fogják adni a Google keresőoptimalizálásának az alapjait.
2. tipp, kulcsszókutatás
Továbbhaladva a tartalommarketing irányába, a keresőoptimalizálás következő része a kulcsszókutatás. Ez sarkalatos pontja az online marketing stratégiának, hiszen ennél a pontnál tudod meghatározni a konkrét célközönséged. Vagy ha már korábban meghatároztad, akkor le tudod szűkíteni azt. De akár arra is felhasználhatod, hogy megvizsgáld, a potenciális vásárlóidnak milyen érdeklődési körei vannak. Ezeken túlmenően, megnézheted, hogy kik (lesznek) a konkurenciáid. De akár a weboldalad célját is meg tudod vele határozni. Lehetséges, hogy eleinte azt gondoltad, webshopot fogsz nyitni. Aztán a termékedre történt
kulcsszókutatás és konkurenciaelemzés után rájöttél, nincs értelme, mert túl sok hasonló oldal van, túl speciális a terméked, így nem tudod online értékesíteni. Vagy mert nem tudnád kitermelni a webshop fenntartási költségeit sem stb. Végül inkább „csak” egy bemutatkozó oldal mellett döntesz első körben.
A kulcsszókutatást egyébként több módon is tudod kivitelezni, vagy pontosítani. Az egyik és legegyszerűbb módja, ha szimplán elkezded begépelni a keresőbe az általad fontosnak vélt szót, és megnézed, hogy a keresőmotor milyen javaslatokat dob fel.
Ezen túlmenően persze vannak még jobb lehetőségeid is arra, hogy kulcsszókutatást- és tervezést végezz. Használhatod a Google Trends-et (ahol az általános keresések statisztikái között veszhetsz el), a Google Search Console-t (itt az oldalad megjelenési statisztikái mellett az organikus eredményeid is látszódnak), vagy a jó öreg Google Ads kulcsszótervezőjét.
Ezek természetesen csak az alapvető eszközök. Ezek mellett számtalan kiváló lehetőség közül választhatsz a saját igényeidnek megfelelően. De ez egy külön cikket is megér, úgyhogy most nem fogok jobban belemélyedni. Tehát a kulcsszókutatás ne maradjon el semmilyen esetben sem! Hiszen a keresőoptimalizáláshoz feltétlenül szükséges ismerned, mire és hogyan keresnek a potenciális vevőid.
3. tipp, releváns tartalom
Ha megvannak a kulcsszavaid, akkor elkezdheted szépen feltölteni minőségi tartalommal az oldalad. Ehhez a legjobb módszer, ha blogot vezetsz. A blog írás elsőre nem lehet túl csábító, hiszen komoly elköteleződéssel jár. Bizonyos időközönként le kell ülnöd és a szakmádhoz/munkádhoz kapcsolódó, vagy a termékeid eladását ösztönző hosszabb-rövidebb írást kell kisajtolnod magadból. Amihez a legjobb, ha (leginkább saját) képeket is csatolsz. DE ez az a munka, ami többszörösen meghozza a gyümölcsét.
Hiszen az aktivitásodnak köszönhetően a Google, a Bing, vagy a Yahoo találati listájában szépen elkezd majd felfelé kúszni a weboldalad. Azaz organikus növekedést fogsz produkálni. És hát pont ez a lényege a keresőoptimalizálásnak.
Emellett, ha a tartalom nemcsak releváns, de még érdekesen is van tálalva, akkor a közönséged is elkezd majd gyarapodni. Elvégre ez lenne a cél, nem igaz? Így akkor már nem is olyan rossz biznisz ez a blogolás, na látod!
Bármivel is foglalkozol, egészen biztos, hogy profi vagy benne és napokig tudnál mesélni a munkád szépségéről, ugye? Viszont a SEO szövegírás nem mindenkinek megy olyan könnyen. Mert nem mindenkinek van meg az íráskészsége, vagy nincs elég ideje stb., ezért ha hasonló cipőben jársz, akkor azt javaslom, fordulj szakemberhez, és kérj segítséget! Vannak a piacon marketing szövegírók, copywriterek, akik azért dolgoznak, hogy hozzásegítsenek az organikus forgalmad növekedéséhez.
Továbbá fontos megjegyezni, egy rosszul SEO-zott, rosszul szövegezett oldallal online öngyilkosságot követhetsz el. Ezért ha nem érzed magadban az erőt, akkor inkább add ki a munkát másnak! Hidd el, a befektetett pénz többszörösen is megtérülhet!
4. tipp, a technikai beállítások
Bár a cikk elején már kitértem a technikai beállításokra, azok a feltérképezhetőségre vonatkoztak. Itt viszont azokra a finomhangolásokra gondolok, amiktől az oldalad bejegyzései nemcsak igényesek, de a keresőmotorok számára is „vonzóak” lesznek. Gondolok itt többek közt a belső-, külső linkekre. Vagy épp a minőségi meta leírásra, ami megfelelő hosszúságú és elég figyelemfelkeltő, hogy a keresőben rákattintsanak az oldaladra.
De mielőtt elcsüggednél, ennyi mindenre egyszerűen nem lehet figyelni,
van egy jó hírem.
Ugyanis remek plugin-eket tudsz a weboldaladra telepíteni, amelyek segítségével a keresőoptimalizálás kezdőknek is szinte gyerekjátékká válhat. A legnépszerűbb ilyen plugin a Yoast SEO, de melegen ajánlom a Rank Math pluginjét is, ami a Yoast-tal szemben teljesen ingyenes, így jóval szélesebb spektrumon tud neked segíteni. Vagy akár a SEMRush-t is ideírhatnánk, mint remek alternatíva. Nyilván van még lehetőséged válogatni kedvedre, attól függően, hogy a weboldalad milyen célt szolgál, meg persze, hogy milyen alapra épült. A lényeg, hogy
a technikai SEO-ról ne mondj le!
A fentiek mellett fontos szerepe van a keresőoptimalizálásban a közösségépítésnek is. Ezalatt arra gondolok, hogyha például van blog oldalad, akkor a komment szekciót is hagyd nyitva, kommunikálj az olvasóiddal! Emellett a közösségi média hatalma megkérdőjelezhetetlen a keresőoptimalizálás esetén is.
A keresőmotorok szeretik, ha a weboldalad összeköttetésben áll a közösségi oldalaiddal. Tehát érdemes olyan tartalommarketinget felépítened, ami összhangban van a közösségi média stratégiáddal. Ha a vállalkozásodnak van Facebook oldala, de nem tudod, hogyan használd ügyfélszerzésre, akkor az alábbi cikkünkben találsz némi segítséget. De szívesen állunk a rendelkezésedre, bármilyen kérdésed merül fel ezzel kapcsolatban.
5.tipp, kerüld a trükközést
Vagy mondhatnám, kerüld a hibákat, de ez kb. annyira konzekvens infó, mint egy Paulo Coelho-i, vagy egy Szabó Péteri életvezetési tanács. Inkább leírom, mire gondolok egészen pontosan. Van ugyanis a honlap keresőoptimalizálásnak sötét oldala is. És a szakértők nevet is adtak neki, ez pedig a black hat SEO. Ezekkel a trükközésekkel adott esetben rövidtávon jobb eredményeket érhetsz el, de a keresőmotorok bizony büntetik. Előfordul, hogy csak hátrasorol a találati listán, de akár el is tűnhetsz róla.
Szóval, ha azt hallod valakitől, hogy a linkvásárlás tök jó módja a keresőben való előrejutásnak, akkor innentől kezdve tudd, ez tévedés. Ezzel összességében nem nyerhetsz, ezért felejtsd el! A külső linkeknek valóban kedvező hatása van a weboldalara nézve, mivel ezek általában relevánsak és az adott tartalomhoz kapcsolódnak. De ha te pénzért vásárolsz lehetőséget, azt leginkább olyan oldalon teszed meg, ami hirdeti ezen tevékenységét. Ergo már le is buktál és az eddigi munkádat le is húzhatod a WC-n.
A másik kerülendő technika, a kulcsszóhalmozás. Rengeteg olyan oldalt látni, ahol a kulcsszavak egymás hegyén-hátán szerepelnek az oldalon. Különböző színben és méretben pompáznak és igyekeznek felhívni a google figyelmét, hogy bizony ez a tartalom bizony elképesztően releváns. Ha ezt átültetném a való világba, akkor ez olyan lenne, mint egy elburjánzott virágoskert. Nemcsak nem lesz szép, de még az ellenkezőjét fogod elérni annak, ami a szándékodban állt.
Persze kellenek a kulcsszavak, de a google már évek óta az összképet nézi, ezért inkább a tartalom minőségére figyelj. És inkább érdemes ráfeküdnöd az úgynevezett long tail kulcsszavakra. Én azt javaslom, vegyesen használd a long tail és short tail kulcsszavakat az írásaid során és akkor tuti a hosszú távú siker.
Van még itt egy utolsó dolog, aminél viszont már jó, ha értesz a weboldalakhoz valamilyen szinten. Ezt amolyan bónuszként osztanám meg veled. Szóval elkészülhet a weboldalad, ami minden elemében megfelel kor és a technológia elvárásainak. Jók a kulcsszavaid, megfelelőek a szövegek, de a google nem tudja feltérképezni.
Ez akkor fordulhat elő, ha valamilyen oknál fogva az oldalba bekerült egy keresőmotort kizáró kód. Lehet ez egy robots.txt, egy noindex, vagy nofollow parancs és a kereső máris el fogja kerülni az oldalt, ahol a kódot találja. Ezek ellenőrzésére a legjobb, ha szakemberhez fordulsz, feleslegesen ne vesztegesd az időd. De ha ennél is tovább megyek, akkor azt mondom, már a legelején fogadj fel egy profit, aki segít neked kihozni a legjobbat az ötleteidből. Tehát a bónusz tippem,
az ellenőrzés.
Nem azt mondom, hogy érdemes, hanem hogy egyenesen szükséges folyamatosan monitorozni, hogy mi történik a weblapodon. Mert lehetséges, hogy egy-egy hiba csak idővel bukik ki. Viszont ha te erre nem reagálsz, akkor minden addigi munkád szinte fölöslegessé válik. Legalábbis a hiba megszüntetéséig biztosan.
Összegezve tehát a cikkben leírtakat, a honlap keresőoptimalizálás rengeteg elemből tevődik össze.
- Legyen megfelelő a technikai SEO,
- Legyen reszponzív az oldal,
- Legyen megfelelő a user experience,
- Legyenek kiváló kulcsszavaid,
- Legyen minőségi és releváns a szövegírás,
- Legyen közösségi média stratégiád.
Ezeket a pontokat figyelembe véve és alkalmazva egy olyan weboldalt kelthetsz életre, amire nemcsak a szakértők fogják azt mondani, hogy jó a SEO-ja, hanem a Google keresőrobotjai is. Ennek elismeréseképpen pedig mehetsz az első oldalra a találati listán.
Tehát a fentiekből is láthatod, elég sok banánhéj van, amin elcsúszhatsz, miközben a legnemesebb szándék vezérel. Hiszen te csak a kulcsszavaidat szeretnéd sűrűbben betenni az oldalra, vagy csak egy kis időt akarsz spórolni és fizetsz néhány linkért. Arról meg fogalmad sincs, miért dob fel hibát a Search Console, amikor az oldalad feltérképezéséről van szó.
Rengeteg vállalkozás van még most is, akik nem érzik fontosnak az online megjelenést, vagy maguk fontolgatják annak elkészítését. De a jelen világot élve/elnézve azt kell mondjam, ők le fognak maradni. A világ épp egy generációváltáson megy át és az új nemzedék már nem képes internet, vagy a mobilja nélkül meglenni. És bármilyen szakmáról van szó, a Google keresőjében pedig biztosan van rá találat. Ezért fontold meg, tényleg érdemes-e kivárni, vagy maximális hozzáértés hiányában nekilátni a weboldal készítésnek.
Szóval tényleg nincs könnyű helyzetben senki, ha nem akar egy hibát sem véteni, de megint
van egy jó hírem,
nem is kell hibáznod. Neked annyi a dolgod, hogy felkeresel a közeledben egy olyan online marketingest, vagy csapatot, aki szívesen segít neked elkészíteni azt a profi weboldalt, amire szükséged van. Ha szeretnél segítséget kérni, készséggel állunk a rendelkezésedre, keress minket!