A Super Bowl marketingmegoldásai

Az idei Super Bowl is rengeteg marketing megoldást tartalmazott, a nagy cégek nagyot robbantottak a reklámpiacon, mi pedig ebből válogattunk nektek.
nfl-marketing

Photo by HENCE THE BOOM on Unsplash

2020.02.04.

Magyar idő szerint tegnap hajnalban véget ért az 54. Super Bowl, az amerikai futball bajnokság, az NFL nagydöntője. Sok szempontból meghatározó és nagy jelentőséggel bíró sportesemény ez, hiszen a világon az egyik legnézettebb döntő. És ezt a marketing- és reklámszakemberek már rég felismerték, ami ahhoz vezetett, hogy mára nem is igazán az amerikai fociról szólnak ezek a meccsek. Sokkal inkább a nagy világcégek mérkőzése ez, azon belül is a PR- és reklámszakosztályoké. A reklámok minden évben olyan hangsúlyt kapnak, amire a világon nincs példa. Ezen a terepen azonban bíró nincs, és végeredményt sem hirdetnek a résztvevők. Szóval a marketing, a reklám ünnepe is ez és emiatt mi sem maradhatunk ki abból, hogy szubjektív ítéletet hozzunk, milyen munkát végeztek idén a nagy cégek reklámfelelősei.

Azt, hogy mégis milyen nagy súlya/nézettsége van, abból is kikövetkeztethetjük, hogy egy 30 másodperces reklámspot levetítéséért a cégeknek több mint 5,5 millió dollárt kellett kifizetniük a (tavaly ugyanezen időszakért 5,2 millió $ volt a kért összeg). Az idei nézettségről még nem tettek közzé hivatalos adatot, de az elmúlt évek alapján körülbelül 102 millióra tehető a meccset élőben követők száma. Összességében pedig közel 100 reklámspotot láthattunk, amik közt szerepelt jó néhány filmbemutató is. És nem kis sztárparádét hoztak el nekünk a vállalatok. Többek között olyan hírességeket vonultattak fel nekünk, mint Jason Momoa, aki lényegében hülyét csinált magából, Martin Scorsese, akit megőrjített a chatpartnere lassúsága. Bill Murray, aki végre boldog volt az Idétlen Időkigben, Tom Brady, aki előadta az igazi méltóságteljes amerikait. Post Malone, aki nem tudott dönteni, Donald Trump, aki ismét elnök akar lenni, Chris Evans, akinek az akcentusa állt a központban. Bryan Cranston, a Ragyogást imitálta, Maisie Williams, aki az Audijában a Jégvarázs dalát énekelte, Jimmy Fallon és John Cena, akik együtt sportoltak, Jonah Hill, aki buliba ment egy energiaitallal, vagy épp a félidei showban is parádésat hozó Jennifer Lopez, akinek a kulacsát lopták el épp.

A márkák tekintetében sem volt mindennapi a felhozatal, persze ezt is megszokhattuk már. A nagy IT márkáktól kezdve az autóóriásokon keresztül a sörökön át a Facebookig mindenki kitett magáért. Ki viccesen, ki agresszívan, ki meghatóan, vagy épp szívhez szólón. Amit érdekességként szeretnénk megjegyezni, hogy a meccs lefújása után mindössze 23 perccel már reklámozták is a hivatalos NFL Store-ban a győztes csapattal fémjelzett Super Bowl-os cuccokat.

Mi is gyűjtöttünk 10 reklámot, amit érdemes megnézni. Ezeket leginkább azért szedtük össze nektek, mert elképesztően szórakoztatóak, és mert olyan marketingmegoldásokat tartalmaznak, amiket tényleg csak a legnagyobbak mernek előhúzni a cilinderből. Hol a pénz, hol pedig az ötlet meredeksége miatt.

#1 NFL

Az első kisfilm, ami az NFL hivatalos reklámfilmje volt. A 100. szezon zárásának üzenete, hogy jöhet a következő száz év, a fiatalok már úton vannak, a stadionok épülnek (itt épp Los Angelesben) és a jelen nagyjai pedig segítenek eljutni a profi szerződésig. Persze egy pillanatra álljunk meg tisztelegni a múlt nagyjai előtt, majd folytatódhat az út egészen a Super Bowl-ig. Ami óriási megoldás, hogy a film a végére bekapcsolódik az élő közvetítésbe.

 

 

 

#2 Porsche

A következő, a Porsche, akik egy számunkra eléggé furcsa reklámmal állítottak be a Super Bowl-ra. Az új Taycan, egy elektromos autó, amit elrabolnak a Porsche berlini múzeumából. A biztonsági őrök gyorsan kiosztják a többi autót egymás között angolul és máris üldözőbe veszik a tolvajt. Végül kiderül, hogy nem a tolvaj lopja el az autót, hanem épp fordítva. Legalábbis a Porsche ezt állítja. Az eredetileg 2 és fél perces reklámból egyébként egy rövidített 1 perces változatot adtak le a meccs szünetében.

 

#3 Cheetos

Minden évben van egy olyan reklám, ami a sírva röhögős kategória. Nálunk ez a Cheetos Popcorn reklámja lett. Egyebet nem lehet hozzáfűzni. 

Persze egy jó reklámhoz teaser is kell.

 

#4 Walmart

Na de nem csak a Cheetos állt elő vicces megoldással, a Walmart is beleállt egy ilyen sztoriba. Bár az ő reklámjuk inkább a szórakoztató irányt vette fel, azért tartjuk említésre érdemesnek, mert nem megy el a kínos irányba, ami már nem vicces. Inkább a konszolidáltságra törekedtek, és rámentek a nosztalgiára is. Bár több cég próbálkozott azzal, hogy filmekből idézzen, vagy vegyen át jelenetet-hőst, a legtöbbet ebben a spotban gyűjtötték össze. Mint ahogy az árut is összekészítik neked, ha online rendeled. Így mire odaérsz a boltba, csak felkapod a csomagod és mehetsz is.

 

#5 Amazon

Az, hogy a világ technológiája milyen félelmetes ütemben fejlődik, azt az Amazon dörgölte a legjobban az orrunk alá, némi humorral megfűszerezve. Ehhez még hozzávett egy kis LMBT-t is azzal, hogy Ellen DeGeneres Emmy-díjas műsorvezető, humoristát és feleségét kérte fel egy hétköznapi jelenet ábrázolására (mivel a nagydöntő a legnézettebb műsor az USA-ban, így társadalomformáló ereje is van, ezért több helyen is megjelent az elfogadás, az esélyegyenlőség kérdése is). A történet kibontakozása az után kezdődik, hogy az otthonról elinduló pár szól Alexának, az otthont irányító gépezetnek, hogy vegye le a fűtést, majd felmerül a kérdés, hogy milyen kőkori élet lehetett Alexa előtt. Szerintünk egyszerre zseniális, és riasztó. A reklám zseniális, a világ ellustulása és automatizálása viszont félelmetes. 

 

#6 Coca-Cola

A Coca-Cola is természetesen behúzott egy 1 perces reklámidőt magának. Ha már a világ egyik No.1 cégéről van szó, ez náluk kötelező jellegű. Maga a reklám nem olyan ütős, mint volt a Mikulás idealizálása, mégis a jobbak közé tartozik nálunk. A főszerepben Martin Scorsese és Jonah Hill. Scorsese várja egy buliba Hill-t, aki a gyors válasz helyett csak váratja az öreg rendezőt. A feszültség tapintható, amint a chatablakban a három pötty hullámokat ver. Jonah-nak szüksége van előbb egy Cola Energy-re, hogy felvilágosítsa barátját az érkezése tényéről. Hát nem nagyszerű? Szerintünk is volt jobb, de azért tesszük ki, mert látszik, hogy ez nagyon drága volt. Mondjuk a Pepsi sem aprózta el, de az szerintünk még ennyire sem ütött.

 

#7 Facebook

Az, hogy a Facebook miért érezte fontosnak, hogy reklámozza magát a Super Bowl-on, nem tudjuk. Az elmúlt évekbeli botrányok miatt, vagy a szimpla márkaerősítés miatt? De ha a csökkenő népszerűsége miatt mutatták meg magukat, akkor azt lehet sejteni az alábbi reklámból, hogy némi funkcióbeli változtatást szeretnének elérni, mivel a tegnapi reklámjukban arról informálják a nézőket, hogy bizony mindenki számára van olyan Facebook csoport, ami az érdeklődésének megfelelő. Ja és persze az üzenetet megnyomták Chris Rock-kal és Sylvester Stallone-val is.

 

#8 Turkish Airlines

Azért az érződik, hogy a leginkább az amerikai márkák tolták és tolják meg a döntőt, azért a Porsche mellett nálunk a Turkish Airlines reklámja is bőven befért a top 10-be. Az eddigiekkel szemben ez a kisfilm már inkább a lélekre hatott és nem a szórakoztatás volt a spot lényege, hanem a figyelemfelkeltés. Volt benne reflektálás arra, hogy milyen kevesen utaznak külföldre az amerikaiak (egy ekkora országban ez tényleg meglepő?) meg iszonyú látványos snittek arról, hogy mit is hagy ki az a 130 millió ember. Persze azért itt is meg kell jegyezni, hogy a Turkish Airlines rengeteg pénzt költ reklámokra, vagy épp szponzorációra (és ha már a világ legnépszerűbb sportjait szponzorálják, akkor az amerikai foci sem maradhat ki).

 

És még teaser-t is dobtak hozzá:

Ez a hosszabb verzió:

Ez pedig a Super Bowl-on vetített:

 

#9 Google

A szívhez szóló reklámokból persze ugyanúgy lehetett válogatni, mint a humorosakból. Marketing szempontból lényegében ez a kettő, ami a leginkább hatásos, de mégis megható reklámból igazán jót csinálni nehezebb. Nálunk a nyerő minden tekintetben a Google kisfilmje volt. Egészen szívhez szóló, és mindenki számára szinte személyessé váló történetről beszélhetünk. Mintha a saját nagyszüleinket hallanánk, mintha a saját időskorunkat élnénk meg. A spot minden elemében arra törekszik, hogy a magunkénak érezzük a történetet. Erre nagyban rásegít a reklám legelső frázisa. Hiszen a Google keresőjét látjuk, és azt keressük, hogy hogyan ne felejtsünk el dolgokat. Ugyan ki ne keresett volna már ilyesmire a Google-ön?

 

#10 Donald Trump

A rengeteg további kiváló reklám helyett érdekességként a jelenleg is regnáló elnök Donald Trump snittje szerepel. Simán kitehetnénk a Post Malone – Bud Light Selter, az Audi – Maisie Williams, a Mountain Dew – Bryan Cranston, a Jeep – Bill Murray, Dorritos – Lil Nas X, Sam Elliot kooperációt, vagy a Hummer és a Sodastream reklámjait, de mi mégis a Trump kampányvideója mellett döntöttünk. Azért, mert az egésznek van egy furcsa fennhangja. Trump ugyanis 3 évvel ezelőtt elég komoly botrányt csinált az NFL-nél, amit azért a mai napig fel-felemlegetnek neki. Akkor éppen a San Francisco 49-ers irányítójába szállt bele, akik a tegnapi döntőben részt vettek (bár az akkori irányító már nem áll a csapat kötelékében), másfelől a Trump video üzenete valahol pontosan a bűncselekmények elleni helyes fellépésről szól. Emellett azért is pikáns, mert az elnök a meccs után a twitterén rossz államnak címezte a gratulációt (a nyertes a Kansas City Chiefs a nevével ellentétben Missuori állambeli csapat). Nyilván meg kellett jelennie, mivel a nagy riválisok is kampányoltak a meccs alatt, de azért ez ebben a megvilágításban mégis más. Bátor kommunikációs lépés volt tőle az egyszer biztos.

További bejegyzések:

Amennyiben szeretnél értesülni további cikkekről a témában, iratkozz fel hírlevelünkre  email címed megadásával: